Tahun 2006

Duduk2

Tahun 2006 - baru sahaja berjinak jinak dengan camera DSLR. Tidak ramai lagi yang pakai DSLR ketika itu, yang ada kebanyakannya memang fotografer pro. Pengetahuan saya hampir sifar, tak tahu kenapa terdetik hati saya nak beli kamera harga sebijik motorsikal. Email2 dan soalan2 basic yang ditanya kepada pros semuanya tidak di layan. Mujur ada Google. Hanya search, click dan baca sahaja. Tapi bila fikir semula, patut la pro2 tidak layan soalan saya: terlalu basic. Sangat seronok tahun 2006. Banyak gambar2 favorite saya dihasilkan pada tahun itu. Tak menyesal invest RM 3700 untuk Nikon D70s tu.

Kalau baru beli DSLR:
Belajar pasal Depth of field dan Rule of Thirds. Belajar ambil gambar dengan menggunakan Apperture Priority dulu baru pergi ke MANUAL mode. Dan ingat simplicity itu sangat penting dalam fotografi. Personally saya berpendapat gambar yang simple adalah lebih menarik. Kalau nak sumbat semua benda dalam satu frame, tak lawa! CHEWAAAAAAAAHHHH!!

11 comments:

nazmi shaarani said...

bro
ang pkai model ap 1st?
tolak kt aku la klo x pkai dah..
ahaha

taufiq shariff said...

Nazmi: alamak, aku punye Nikon D70s ada orang lain tengah pakai lah skarang :P

nazmi shaarani said...

ahaha
xpe la bro
sje tanye
tp klo still ade mmg aku nk rembat!
lantak la 2nd hand pon xpa..

Munawwir said...

yeah turunkan ilmu. cantiklah topek... hehe. Dah lama tak dapat pendapat chegu aku yg sorg ni.

fad said...

auww...i heart abang taufiqqqq

rozidah imran said...

more tips to share or advices?

Anonymous said...

oh mentor ku..

lidah said...

kan kan. masa 2006 tu tanya ang , kamera ape aku nak beli. kan kan. waaa

Khairul Kamal said...

maceh sifoo...
ajar la buat kolaj plak... :P

taufiq shariff said...

nazmi: camera lama aku in a bad shape la dude. nak jual pun x sampai ati. aku dah pakai sampai dah jadik buruk2 dah pun.
munawir: kau nak pendapat balik malaysia la sommer nih. haha.
fad: auwwww....u heart me ke? ramai gile orang heart u fad.hah!
rozidah: betul ke nak lagi tips? kang aku tulis banyak2 kang orang kata aku poyo pule. bukan pro pun :P
1ldk: gangstarz?
lidah: masa tu aku kecewa ko tanak beli D70s. Penat aku rachun hang, last2 beli D50 pule.
khairul kamal: hahaha, ko nak kolaj macam mane pulak? aku pun tatau :P

zEttY said...

reallly??patut la gambar incik taufiq sgt superb, rupanya2 belajar from zero to....
hurm..nmpkny asy kena contohi cara2 incik taufiq supaya leh jadi seni cam dia..hehe..

lab report

taufiqshariff photography

You can contact Taufiq Shariff by email or yahoo messenger at taufiqshariff [remove.this.square.brackets]@yahoo.com. While doing that, please leave me the details of your big day i.e. DATE, TIME, VENUE so that its easier for me to check my availability. THANKS!